Dp 9 خطوات.. تخلّصك من الارهاق الدائم
الرئيسية > صحة وجمال > لايف ستايل > 9 خطوات.. تخلّصك من الارهاق الدائم

9 خطوات.. تخلّصك من الارهاق الدائم

الإحساس الدائم بالتعب والإرهاق بقى ظاهرة عامة، وخصوصا عند المرأة؛ لأنها بتتحمل مسئوليات كبيرة جدًّا، بتشغل بالها وتخلّيها دائمة التفكير؛ حتى في وقت النوم، والظاهرة دي لها أعراض كتيرة جدًّا

دايمًا حاسه إني تعبانه ومرهقة..باصحي من النوم وكأني مانمتش..عندي شعور بالخمول والكسل على طووول..مابقاش عندي طاقة علشان أخلص الحاجات اللي ورايَ..

الإحساس الدائم بالتعب والإرهاق بقى ظاهرة عامة، وخصوصا عند المرأة؛ لأنها بتتحمل مسئوليات كبيرة جدًّا، بتشغل بالها وتخلّيها دائمة التفكير؛ حتى في وقت النوم

بص وطل هتقولك على شوية نصايح امشى عليها وقولى وداعاً للارهاق الداشم

 

1- نظّمي وقتك وأولوياتك
عقلك عامل زي غرفة مليانة بحاجات كتيرة جدا، ولو ما اهتميتيش إنك ترتبي الغرفة دي أول بأول، هتلاقي صعوبة كبيرة جدًّا بعد كده في التعامل معاها، وأكيد هتتعبك جدا.

علشان كده حاولي دايما إنك تنظمي أولوياتك وأفكارك، وتعرفي إيه الحاجات اللي لازم تخلّصيها حالا، وإيه اللي ممكن إنك تأجليه شويه.
وبالطريقة دي هتحسّي إنك مرتاحة أكتر وعارفه ومحدِّدة إنتِ هتعملي إيه، وده طبعا بيكون له تأثير كويس جدًّا على حالتك النفسية، وأكيد لما حالتك النفسية هتبقى أحسن صحتك هتكون أحسن، وأدائك في أي حاجة بتعمليها هيكون أفضل.

 

2- نامي فترات كافية ومتواصلة
وقت النوم هو الوقت اللي الجسم فيه بيحصل على راحته بعد يوم طويل ومرهق، وكمان الجسم في الوقت ده بيفرز هرمونات؛ زي الكورتيزول، والليبتين. والهرمونات دي مسئولة عن رفع كفاءة الجهاز المناعي، وكمان بتتحكم في الشهية.

علشان كده لازم تنامي وقت كافي كل يوم، وتحدّدي مواعيد ثابتة تنامي وتصحي فيها؛ لأن تغيير مواعيد النوم كمان بيأثر على الصحة.
ولو كنتِ بتعاني مشكلات في النوم ممكن ترجعي للعدد ده؛ هتلاقي فيه نصائح كتيرة تساعدك في الحصول على نوم هادئ ومريح.

 

3- خصّصي وقتًا للترفيه
في وسط زحمة الشغل والمسؤليات، لازم تخصّصي وقت لنفسك، تعملي فيه حاجة بتحبيها، علشان تجددي طاقتك، وتقدري تستكملي نشاطك بعد كده، وإنتِ مرتاحة ومش حاسه بزهق ولا ملل.

 

4- مارسي التمارين الرياضية بانتظام
ممارسة التمارين الرياضية بشكل منتظم بتؤثر على صحة الجسم بشكل عام، وبتخليكي طول اليوم حاسة بنشاط وحيوية.
والدراسات أثبتت أن ممارسة التمارين الرياضية بشكل منتظم من 3 : 5 مرات أسبوعيا لمدة 30 دقيقة بترفع من طاقة الجسم بنسبة 20%، وكمان بتقلل من الإحساس بالإرهاق والتعب؛ لأنها بتحسّن قدرة القلب والرئتين على ضخ الأوكسجين لكل الجسم.

ممكن تمارسي تمارين بسيطة؛ زي: المشي أو الجري، أو الرقص، أو ركوب العَجَل أو السباحة، ويفضل إنك تعملي التمارين دي بره البيت الصبح بدري، علشان جسمك يتعرّض لأشعة الشمس المفيدة، والمسئولة عن تكوين فيتامين د اللي له دور كبير في تحسين المزاج والأداء الجسدي.

 

5- الحديد.. ضروري في أكلك
اهتمي بتناول الأغذية اللي بتحتوي على نسبة عالية من الحديد؛ لأن الحديد هو المسئول عن نقل الأوكسجين عن طريق كرات الدم الحمراء، وطبعا مش محتاجة أقول لك إن الأوكسجين هو العنصر الأساسي لتوليد الطاقة في الجسم.

ومن الأكلات الغنية بالحديد؛ الكبدة، واللحوم الحمراء الخالية من الدهون، والتونة، وسمك السلمون ، والفاصوليا والعدس، والخضراوات الورقية.

وعلشان تتأكدي من كفاءة جسمك في امتصاص الحديد من الأكل، اهتمي بتناول الأغذية اللي بتحتوي على فيتامين ج مع الأكلات اللي بتحتوي على الحديد؛ يعني الليمون مع التونة، وشرائح الطماطم مع اللحوم.

 

6- نظّمي عاداتك الغذائية
وجبة فطار صغيرة وغير متكاملة العناصر الغذائية، ووجبة الغذاء على السريع، ووجبة عشاء ضخمة مليانة بخيرات الله.
ده النظام الغذائي اللي أغلبنا بيتّبعه في يومه بسبب ظروف شغلنا أو ظروف شغل الناس اللي بنعيش معاهم، أو لأننا اتعودنا على كده، لكن النظام ده في الأكل هو أقل نظام ممكن تحصلي منه على الطاقة اللي بيحتاجها جسمك خلال اليوم، ده فضلا عن إنه بيضرك.

والأفضل إنك تاخدي وجبة فطار متوازنة ومتكاملة العناصر الغذائية، والغذاء والعشاء يكونوا معقولين، وماتنسيش إنك ما بين الوجبات تاخدي ثمرة فاكهة أو شوية مكسرات، وبالطريقة دي تكوني وزّعتي أكلك على اليوم كله، علشان جسمك يقدر يحصل على الطاقة اللي هو محتاج لها في أي وقت خلال اليوم، وماتحسّيش بالتعب والإنهاك بسبب قلة الأكل.

 

7- قلّلي الدهون في أكلك
ناس كتير بتفتكر إنها لما تحصل على وجبة دسمة مليانة دهون هتمدّها بطاقة كبيرة، لكن ده طبعا اعتقاد غلط، لأن صحيح جرام واحد من الدهون بيحتوي على ضعف الطاقة الموجودة في البروتينات أو الكربوهيدرات؛ لكن المشكلة إن تناول كميات كبيرة من الدهون بيقلل من قدرة الجسم الطبيعية على الحرق، وبالتالي بيزيد من إحساسك بالخمول والرغبة الدائمة في النوم.

 

8- اشربي 2 لتر ميه خلال اليوم
شرب الميه بكميات كبيرة ضروري للتخلص من السموم اللي بتكون موجودة في الجسم، وكمان الميه بتعمل على ترطيب الخلايا، وبتزيد من سيولة الدم وقدرته على توزيع الأوكسجين على كل خلايا الجسم.

 

9- اعملي بعض التحاليل والفحوصات

لو حالة الإرهاق دي مزمنة عندك، ومستمرة معاكِ من فترة طويلة؛ يبقى لازم ترجعي لدكتور متخصص علشان تعملي بعض التحاليل والفحوصات؛ وتعرفي إذا كان الإرهاق ده سببه مشكلة عضوية، ولو -لا قدّر الله- عندك مشكلة عضوية، يبقى لازم تبدئي تعالجيها وتاخدي الأدوية والفيتامينات اللازمة.

 

ولغاية هنا خلص عددنا النهارده..
إلى اللقاء في العدد القادم،،

اعلان